Blogger Templates Blogger Widgets Blogger Widgets

Monday, August 01, 2011

Asslamualaikum....


firstly,ari nak say sury sangatsangat kat blogger2 yang dah pon follow ari..sebab ari membiarkan blog ini menjadi lapuk seperti rumah lama...yang banyak habuk..yang sudah kokak macam rumah papan usang yang dah nak roboh..hancus! hee..ari terlalu sibuk dengan halhal yang tak dapat dielakkan..busy belajar,busy itu ini..*munasabah tak alasan saya ni?hikss..
ari memang bukan seorang blogger yang aktif seperti abang red sy..di laman www.gitarputeh.blogspot.com (cuba click).hee..dia actually yang banyak ajar saya pasal blog ni..kadangkadang dia yang tolong tinjau and promote blog ari..tengs to him <3..as u all tahu yang ari tgah     dok berperang untuk SPM.*tu pon kalau anda semua selongkah saya punya profile berhabuk :)..
but now! haaa..saya akan cuba untuk aktifkan blog ini..kemaskinikan blog ini,kasi cat,kasi repair mana yg rosak..bilbil api air yang belum dijelaskan dibayar..hee,*nampak sangat tak senonoh punya tuan tanah kedaung ni..forsure semua clean and cantik macam mulamula ari bina 
blog ni.


(blog macam rumah saya<3)

okeh! saya teruskan pada tajuk entry...

Ehemm..hukhuk(batuk plak)

kepada semua umat islam yang tengah menyambut puasa.dan.blogger2 yang comel2,yang hensem2....SELAMAT MENYAMBUT RAMADHAN AL_MUBARAK...sekali lagi mohon maaf dipinta ya! hee..tak habishabis mintak maaf..nampak sangat banyak buad dosa..^.^
sempena bulan puasa yang mulia ni..ari nak panjatkan*gunakan tangga untuk keselamatan. semangat kesyukuran kepada pencipta langit dan bumi, manusia dan haiwan, tumbuh tumbuhan yang menghiasi alam sekitar dan seluruh alam semesta..kerana telah menetapkan satu bulan untuk kita merebut amal pahala..merasai hidup susah seperti mana orang-orang yang tengah berlapar pada masa ni*rse sedih bila teringat mereka berbulan bulan tak makan T.T* dan mengajar kita untuk mengawal hawa nafsu..tak kira nafsu apa apa..asalkan terkawal..INGAT! jangan sesekali buad dosa..*saya insaf..pernah ponteng pose..jangan ditanya lagi..lupakan..ahaha..tobat..

alhammdulillahh..lepas satu mukadimah..emm..bila time bulan puasa camni kita rasa kadangkadang macam menyusahkan,,kita mesti teringatkan ..YA ALLAH..hausnye..kita haus!ya haus! tapi kita pernah pikir tak merekamereka yang lebih haus dari kita..? untuk itu ALLAH suruh kita berpuasa dan berpuasa itu wajib ada dalam rukun islam yang ke-4..namun bagi mereka yang tidak mampu berpuasa terutamanya yang disebabkan keuzuran dan sakit yang menghalangnya untuk berpuasa dikecualikan untuk berpuasa.*beshhnyee..hee..jadi ustazah jup.

kita disuruh untuk berpuasa selama sebulan seperti yang telah ditetapkan oleh ALLAH S.W.T..itu cukup menguji kesabaran..tapi ALLAH tak akan menguji umatnya tanpa sebab...sebabnya sudah jelas seperti ustazah arina terangkan yea*belum sampai taraf lagi jadi ustazah.hanya angan-angan*..kita sebagai umat islam yang taat dengan suruhannya tiap-tiap tahun melakukannya dengan penuh keinsafan dan pada waktu ni laa anda semua muhasabah diri..betulkan apa yang tak betul..sebab kita tahu..bulan ramadhan ni bulan suci...sudah tentu nak buad macam macam amal jariah....banyakkan beribadat..tapi INGAT!! nawaitu mestilah kerana ALLAH S.W.T..bukan sematamata ingin mengejar pahala...masyaALLAH!..

haaa..ni satu yang menarik pasal bulan ramadhan ni..bila time waktu berbuka...tgok jam baru pukul 7.azan belum berkumandang lagi..daahh dok sebok duduk kat meja makan..punya laa excited nak berbuka,,macam-macam yang terhidang kat atas meja makan..kuih-muih laa, roti jala.martabak, and hidangan yang lain-lain...tapi yang tak bole tahan tu..tang aiya'(*air) laa..perrhh..terliur bila tgok..rce macam time tu jugak nak di tonggak! kalau dapat..fuuhh! legaa..tapi kita kena ingat benda yang menjadi kebiasaan time berbuka puasa masa zaman rasulullah S.A.W dulu..iaitu kurma@tamar..suatu manisan yang sangatsangat sedap..palingpaling kita makan 3 biji pon jadi..sebab kita kena dahulu kan benda yang manis masuk kat mulut kita..automatik rasa haus hilang..lapar hilang..then,kalau rasa nak tambah lagi..pon boleh..:)..ahhh..alhamdulillahh..besar sungguh nikmat tuhan beri..
#mutiara kata#
Nabi Muhammad s.a.w  pernah bersabda: "Bagi orang yang melaksanakan ibadah puasa, baginya ada dua saat kegembiraan.Pertama pada waktu berbuka dan kedua ketika menghadap Ilahi"

Tapi dalam bulan ramadhan ni satu benda ari suka..iaitu sembahyang tarawih!

"Nabi Muhammad s.a.w pernah bersabda: "Barangsiapa yang menunaikan suatu fardhu pada bulan (Ramadhan) itu, adalah dia sebagai seorang yang telah menunaikan 70 bulan fardhu pada bulan-bulan lainnya."

 semamangnya dalam bulan ramadhan sahaja dikhususkan..time ni laa kita dapat mengeratkan lagi silaturahim dengan penduduk-penduduk kat tempat kita..kadang-kadang kita nama jea duduk satu taman,satu kampung..tapi tak kenal antara satu sama lain..tapi niat sembahyang tu tetap ada..cuma masa ni lahh kita dapat berjemaah sama sama..besh kan? palingpaling kita menjalankan ibadah solat sunat tarawih sebanyak 12rakaat..*stakat mana ari pernah buad tahun lepas punya bulan ramadhan laakan..hee* nikmatnya tak terkata umpama makan eskrim coklat yang tgah mencair..oppss!time berbuka jea makan..rasanya time tu ..jiwa ni dekat dengan ALLAH S.W.T..haa..tahun ni ari tarawih dengan saudara-saudara ari..pergi sama-sama.<3
kalau ada buad tarawih kat luar means dekat luar kawasan kita pon besh..sebab dapat kenal lagi ramai orang..memang lebih mengeratkan lagi tali persaudaraan..syukur alhamdulillah

rasanya sampai sini jea laa ari nak cakap pasal ramadhan ni..kalau ikotkan panjang berjela..hee..nanti kita sambung..ari akan ceritakan apa yang jadi sepanjang bulan ramadhan ni :)..insyaallah kalau ada kesempatan..

oke!
 p/s: ingat jangan cubacuba ponteng puasa yea..tapi bagi kaum-kaum hawa yang memang diberi cuti khas..jangan lupa ganti puasa :) bagi taon ni..ahaha..
lagi satu harap maaf diterima

"SELAMAT MENYAMBUT BULAN RAMADHAN AL_MUBARAK !"

wassalamm...




0 celoteh mak kiah: